Nona met haar bloemetjes bij Boerderij 't Geertje
Naar buiten

Boerderij ’t Geertje

Afgelopen maandag reden we onderweg naar huis toevallig langs Boerderij ’t Geertje We zijn al vaker op deze boerderij geweest toen Nona jonger was en dat was elke keer ontzettend leuk. Hoog tijd dat Nimme hier ook eens de boel verkent!

We parkeerden de auto onder een grote aardbeienstruik en liepen het erf op. Er rende een kindje langs dat enthousiast iets riep over schommelen. Dat was het sein voor Nona om op zoek te gaan naar de schommels! Na een klein tochtje langer het water vonden we een klein speeltuintje met een glijbaan, geitjes én schommels!

Nona op de schommel bij Boerderij 't Geertje
Nona op de schommel
Nimme bij de geitjes op Boerderij 't Geertje
Nimme met de geitjes

De dieren

Terwijl Nona steeds hoger schommelde, vermaakte Nimme zich bij de geitjes. Hij lokte ze steeds met zijn handjes en geluidjes naar het hek. Als de geitjes dan kwamen kijken rende hij giechelend weg. Toch wel een beetje spannend, de geitjes van dichtbij!

Toen Nona genoeg had van de schommel zijn we op zoek gegaan naar de andere diertjes. Tijdens ons rondje over het erf kwamen we pony’s, varkens, een paardje, kippen, een heleboel schattige kuikentjes en nog veel meer geitjes tegen. Bij de boerderijwinkel en de stalletjes op het erf kun je een flesje melk kopen om aan de kleine geitjes te geven. Voor de grotere geitjes is er bix.

Nona bij de geitjes op Boerderij 't Geertje
Nona bij de geitjes
Klaar voor Het Wildplukpad

Het Wildplukpad

Wij besloten deze keer de geitjes niet te voeren, omdat we tijdens ons rondje een schattig poortje tegenkwamen met daarop een bordje ‘Wildplukpad’. Dat leek ons ontzettend leuk, dus gingen we gelijk op pad. Bij het restaurant haalden we een ijsje, de route, een schaar en een bakje voor onze wildpluk. Daarna gingen we van start: op avontuur!

Het eerste gedeelte van het pad was goed te doen: de bordjes volgen langs de bomen en wat struiken. We keken onze ogen uit: kabouterstoeltjes, vlindertjes, bloemen, er is genoeg te zien. Het tweede gedeelte van het pad was een kruip-door-sluip-door-pad. We moesten dwars door bramenstruiken en hoge brandnetels. Met Nimme in de draagzak was het voor Max niet altijd even makkelijk om door de struiken te kruipen. Ook voor Nona was het soms flink lastig, waardoor zij snel de moed verloor. Tot overmaat van ramp zwiepte er een brandnetel vol in haar gezicht!

Doordat we zo moesten opletten tijdens het lopen vergaten we helemaal om kruiden te plukken. Tegen het einde van de route was ons bakje nog helemaal leeg! Gelukkig kwamen we toen op een veld met prachtige bloemetjes. Kamille, klaprozen, boterbloemen, veldbloemen zo ver als je kon kijken. Nona koos een klein, maar prachtig bosje bloemetjes om mee naar huis te nemen.

Nona klimt over een hek bij Boerderij 't Geertje
Nona klimt over een hek op Het Wildplukpad
Nona ruikt aan de bloemetjes van Het Wildplukpad op Boerderij 't Geertje
Nona ruikt aan de vers geplukte bloemetjes

De Boerenlandwinkel

Na ons avontuur op Het Wildplukpad waren we allemaal best moe. We besloten daarom om de schaar weer in te leveren bij het restaurant en onze dag bij ’t Geertje af te sluiten. Natuurlijk konden we niet vertrekken zonder een bezoek aan De Boerenlandwinkel. Hier verkopen ze verse biologische melk, yoghurt, kaas en ander lekkers. Ook hebben ze wat speelgoed en andere cadeautjes (een hartjeskaasje bijvoorbeeld, hoe leuk is dat?)

Wij besloten alle zuivel te laten liggen en namen in plaats daarvan een potje weegbreezalf van de Polderkol mee. Weegbree werkt verzachtend voor wondjes, insectenbeten en andere plekken, dat komt altijd van pas in een huis met jonge kinderen. We konden de zalf gelijk goed gebruiken voor Nona’s wangetje, op de plek waar ze geprikt werd door de brandnetel. Heel fijn! Met de zalf op alle aangedane plekjes liepen we terug naar de auto. Eenmaal onderweg vielen allebei de kindjes snel in slaap.

We kijken terug op een superfijne middag bij Boerderij ’t Geertje! Lekker gespeeld, bloemetjes geroken, diertjes gezien, hartstikke fijn! Het Wildplukpad laten we de volgende keer nog even voor wat het is. Als onze kindjes wat ouder zijn en boven de brandnetels uitkomen, is het vast hartstikke leuk, maar nu is het nog een te grote uitdaging voor die kleintjes. Tijdens ons bezoek kwamen wij er trouwens achter dat je ook bij ’t Geertje kunt overnachten. Een weekendje in het vakantiehuisje tussen de geitjes staat zeker op ons verlanglijstje!

Gegevens

Je vindt Boerderij ’t Geertje aan Geerweg 7 in Zoeterwoude. Het erf is elke dag geopend tot 17 uur en de toegang is gratis. Voor de looproutes betaal je wel wat extra, voor het wildplukpad betaalden wij €4 toegang plus €1 borg voor de schaar. Ben jij wel eens bij Boerderij ’t Geertje geweest?